יום שישי, ו כסלו התשעה, 28.11.14
כיתה:
מקצוע:
חופשי:
כיתה יסודי ג'-ד', מקצוע ספרות
מאת: אורטל
נושא: סיפורי עם- יחדות לימוד
כותרת השיעור: סיפורי עם
פתיחה:
גוף השיעור:

תוכן העניינים:

מבוא ............................................................................3

שיעור 1-2- סיפורי עם.....................................................12

שיעור 3-אגרטלי הבדולח..................................................19

שיעור 4- זאב זאב...........................................................24

שיעור 5- הגיבור הקטן מהרלם .........................................29

שיעור 6- משהו נורא הולך לקרות בכפר ............................36

שיעור 7- החכם והעשיר .................................................41

שיעור 8- איך נראה הפיל? ..............................................46

שיעור 9- סיכום סיפורי העם שלמדנו.................................51

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מבוא-

נושא החוברת הוא "סיפורי עם". מטרה בלימוד נושא זה היא לחשוף את התלמיד לסיפורים מעמים שונים, העוברים מפה לאוזן מדור לדור במשך הרבה שנים, כשבכל סיפור יש מסר חשוב הבא ללמד אותנו משהו חשוב, וכך מעשיר את עולם הידע של התלמיד תוך יישום בחיי היום יום.

בעזרת הסיפורים והמסרים הנלמדים, התלמיד לומד להפעיל ביקורת על מעשיו, ולהסיק מהלימוד את ההתנהגות הרצויה.

החוברת מיועדת למורים, היא מכילה 9 שיעורים להעברה בכיתה. בנוסף למערכי השיעור מצורפים גם נספחים שהם הסיפורים, דפי עבודה, שיעורי בית, הגדרות, לפי תוכן השיעור.

יש מבנה קבוע לתוכנית זו:

•¨    כל שיעור הנמשך 45 דקות עוסק בסיפור עם אחד, המאפשר לימוד הסיפור בצורה יסודית ולא גורמת לבלבול אצל התלמיד.

•¨    ישנם מאפיינים של סיפור עם שעוסקים בהם בכל שיעור וסיפור חדש, והם: - 3 דמויות בסיפור.

•-         מסר הנלמד מהסיפור.

•-         העם ממנו בא הסיפור.

•¨    בכיתה יש לוח קיר פעיל של סיפורי עם שבו ממלאים בכל שיעור לפי הסיפור הנלמד, לפי הפרטים הבאים: שם הסיפור, מאיזה עם, והמסר.

המטרה היא להפוך את המסר לתזכורת ויישום במהלך כל השבוע.

•¨    בלוח קיר יש 5 תיקיות כשבכל תיקיה יש סוג של דף עבודה שבמהלך השיעור כל ילד ניגש אל הלוח ובוחר דף עבודה בו הוא רוצה לעסוק.

    דפים אלו מתאימים לכל סיפור שנלמד, הדפים הם ברמות קלות שונות       

(ראה נספח).

•¨    בכל שיעור התלמיד מקבל דף שיעורי בית הקשור לאותו שיעור: שאלות תוכן, סידור רצף אירועים, כתיבת מסר, הזדהות עם דמות, וכו'

•¨    בתחילת שיעור התלמידים מגישים את שיעורי הבית של השיעור קודם, ומורה מחזירה את שיעורי הבית לתיקון השגיאות.

•¨    לכל תלמיד יש תיקיית ספרות בה התלמיד מכניס את כל הדפים המחולקים בשיעור. (ראה נספח)

•¨    הגדרות ומילים חדשות תלויות על הלוח למשך כל השיעור, ובסיום השיעור הן עוברות ללוח קיר הפעיל הנמצא בכיתה.

•¨    בכל שיעור יש לפחות פעילות חווייתית אחת שעוזרת להבנה והפנמה של החומר בצורה מעניינת ומסקנת, וכך מעלה את זמן הקשב והריכוז של התלמיד והמוטיבציה ללמוד.

שיעורים אלו נלמדים במסגרת שיעור ספרות , שבכל שיעור התלמיד לומד משהו שהוא יכול ליישם בחיי היום יום,מפני שהתלמיד נתקל בהמון סיטואציות עם חברים, משפחה ועם עצמו הנותנים לו מענה ודרכים איך להתמודד. וכן הסיפורים מרחיבים את אוצר מושגים והידע עולם שלהם.

חוברת זו העברתי לילדים ליקויי למידה בכיתה ז' בביה"ס "נעורים".

רמת הכיתה נמוכה מאוד והשיעורים מותאמים לרמות שונות בשל קשיים שונים: ליקויי שמיעתי, בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, רמת הבנה נמוכה, קריאה ברמה בסיסית ומטה, ונותנת מענה לכל תלמיד לפי צרכיו ורמתו האישית.

ניתן להעביר את השיעורים בחוברת זו לילדים ברמה גבוה, בעזרת התאמת דפי עבודה מורכבים ומובנים לפני רמתם. היתרון בחוברת זו הוא שלא צריך ידע קודם, ומסרים הנלמדים ניתנים ליישום בכל רגע ורגע.

השימוש בהרבה אמצעי המחשה תורם רבות לילדים ליקויי למידה, ומאפשר להמחיש את החומר המופשט שהילדים יבינו את הנלמד בצורה המקסימלית.

מטרות העל בתוכנית:

•¨    התלמידים יבינו שלכל עם יש תרבויות, מנהגים ושפות שונות.

•¨    התלמידים יראו שלכל סיפור י 2 מאפיינים החורים על עצמם: 3 דמויות ומסר.

•¨    התלמידים יעירו את ידע העולם שלהם ואת אוצר המילים מתוך הספור.

•¨    מטרה ערכית לימודית- התלמידים יזהו מסרים מהסיפור וישליכו אותם לחייהם פרטיים.

 

 

 

נספח-

•1.    שער לתיקיה.

•2.   חמשת סוגי דפי העבודה הנמצאים בלוח קיר הפעיל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שם: ___________________

כיתה: ___________

בית ספר:________________

מורה: _______________

מיהם הדמויות בסיפור?

 

הטוב:______________________________

 

הרע:____________________________

 

הנטרלי (באמצע): ________________________________

 

בהצלחה!

חבר סיום אחר לסיפור:

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

מצא שם אחר לסיפור: ______________________________________________

  

מהו המסר של הסיפור?

  

_________________________________________________

  

  

בהצלחה!

תעודת זהות:

 

שם הסיפור: __________________________________

שם העם: __________________________________

המסר: __________________________________

 

בהצלחה!

צייר דמות מהסיפור

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שיעור מספר 1-2

מטרות:

מטרות תוכן: התלמיד ילמד מהו סיפור עם,מאפייניו, ויבין שלכל מדינה יש מנהגים, שפות, תרבות, אקלים שונים.

מטרות מסר: הסיפור הוא לא רק להנאה אלא גם ניתן ללמוד משהו ממנו.

מטרה רלוונטית: כל שיעור נחפש את מאפייניו ל סיפור עם.

מושגים חדשים: סיפור עם

 

מהלך השיעור:

פתיחה-

•1.    הקדמה לקראת תחילת התוכנית "סיפורי עם"- במשך כל מחצית נלמד כל שיעור סיפור עם ונעסוק בו בדרכים שונות.

•2.    שמש אסוציאציות- מהו סיפור עם?

•3.    הגדרה- הדבקה על הלוח את ההגדרה של סיפור עם על בריסטול.

•4.    כל תלמיד יגיד איזה עמים הוא מכיר ונכתוב על הלוח את כל העמים שהילדים אומרים.

•5.    אפיונים- התלמידים ילמדו את מאפייני סיפור העם:

•א.        3 דמויות.

•ב.        מסר- לכל סיפור יש מסר שבא ללמד אותנו משהו.

סיפור עם עבר מפה לאוזן במשך שנים רבות עד שהוא נכתב.

גוף-

•1.    תלמידים מקבלים מפת כדור הארץ וממנים צבע את המדינה שאנו עוסקים בה כל פעם.

•2.    התלמידים לומדים על ארצות מרוקו, ספרד והולנד בהיבטים שונים: שפה מדוברת, אקלים, תרבות, מנהגים, שלטון, יבשת, לבוש, ועוד..

•3.    התלמידים מחפשים יחד בעזרת תיווך והנתונים על המדינה את מיקומה בגלובוס.

סיכום-

•1.    התלמידים מקבלים מעטפה בה יש כרטיסים עם שמות- הארצות, וכרטיסים עם תעודת זהות של האצות הללו. בנוסף התלמידים מקבלים דף שבו יש טבלה שבה התלמידים צריכים להדביק את המדינה עם תעודת הזהות המתאימה לה.

•2.    סיכום בע"פ הבא מהתלמידים:

למדנו השיעור מהו סיפור עם ומאפייניו: מסר, 3 דמויות, וכן למדנו שסיפור עם עובר מפה לאוזן במשך דורות רבים. בנוסף, ראינו שכל עם שיש לו סיפור יש לו תרבות, שפה ומנהגים שונים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הגדרה- סיפור עם

סיפור עם- סיפור שעבר מדור לדור, מפה לאוזן עד שנכתב.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


בסיפור עם:

יש מספר דמויות מוגבל.

יש מסר- מסקנה,לקח שנלמד מהסיפור.

איפיונים- מסר ודמות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מפת כדור הארץ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

גזור את הכרטיסים והדבק אותם בטבלה במקום הנכון.

 

ספרד

יבשת: אירופה.

אקלים: חם

שפה: הולנדית.

מאפיינים: נהרות רבים, טחנות קמח ופרחים רבים.

יש מלכה וגם ראש ממשלה.

מרוקו

יבשת: אירופה.

אקלים: חם בקיץ וקר בחורף.

שפה: ספרדית.

תרבות: מלחמת שוורים.

הולנד

יבשת: אפריקה.

אקלים: חם, מדברי.

שפה: ערבית, צרפתית וספרדית.

שלטון: יש מלך.

 

 

 

 

 

 

 

 

הדבק את הכרטיסים לפי שם הארץ ותעודת זהות המתאימה לה.

שם הארץ:

תעודת זהות:

 

 

 

 

 

 

 

 

שיעור מספר 3

"אגרטלי הבדולח"- סיפור עם ג'רבי

מטרות:

מטרות ידע: נכיר את המלך שנשבר לו האגרטל היקר, תגובתו, מעשה הזקן והמסר שהזקן ניסה להעביר.

מטרות מסר: נבין שאפשר לכעוס אך צריך לחשוב על פתרון הולם (מתאים) שלא יפגע באחר.

מטרה רלוונטית: נחשוב כל פעם שכועסים לפני מעשה, נשהה את התגובה ונביא דוגמאות מחיי התלמידים.

מושגים חדשים: "כשלה רגלו", "יריעות משי", "ג'רבה"

 

מהלך השיעור:

פתיחה-

•1.    התלמידים יעבירו בניהם אגרטל קטן ויקר ערך ויציעו הצעות כיצד ניתן לשמור על אגרטל יקר.

•2.    כל תלמיד בתורו יספר על חפץ יקר ערך ואיך הוא שומר עליו.

נגיע למסקנה לאחר סבב תשובות שכאשר יש משהו שהוא יקר ערך עברנו אנחנו שומרים עליו, וכן שחפץ לא צריך להיות יקר ולעלות הרבה כסף.

גוף-

•1.    קריאת הסיפור תוך כדי עצירות באמצע ושאילת שאלות-

•א.     קריאת הסיפור עד המילים: "נשבר לרסיסים".

התלמידים ישערו מה לדעתם המלך עשה, ויגידו מה הם היו עושים מקומו.

 

•ב.     המשך קריאת הסיפור עד המילים: "יריעות משי"

התלמידים ישערו מה לדעתם הזקן יעשה?

•ג.      המשך קריאת הסיפור עד הסוף.

•2.    התלמידים יגידו מאיזה עם בא סיפור עם הנוכחי.

•3.    דיון- למה הזקן שבר את כל האגרטלים, מה המלך הרוויח מהריגת המשרת והאם זה החזיר לו את האגרטל השבור לקדמותו.

•4.    כל תלמיד יחשוב על פתרון משלו לסיטואציה שבסיפור.

•5.    התלמידים יסיקו שלכל מעשה יש תגובה הולמת (מתאימה) - לפעמים אנחנו נמצאים במצב של כשלון, אכזבה, כעס, וכו' אך אנחנו צריכים לחשוב על פתרון מתאים שלא יפגע באף אחד.

•6.    התלמידים יתלו את המסר של הסיפור על הלוח קיר.

•7.    התלמידים יתרגלו את מאפיין הסיפור קצר: 3 דמויות המופיעות בסיפור, ונכתוב אותם על הלוח.

•8.    כל תלמיד מקבל כרטיסיה ובה יש מקרה , וצריך לחשוב על פתרון הולם (מתאים) לבעיה לפי המסר של הסיפור.

•9.    כל תלמיד יבחר דף עבודה מתוך חמשת דפי העבודה המצויים בלוח קיר, ובתום העבודה יכניסו אותה לתיקיה.

סיכום-

•1.    דף שיעורי בית- סידור הסיפור ברצף הנכון, סימון המסר החינוכי .

•2.    סיכום בע"פ הבא מהתלמידים:

למדנו את הסיפור "אגרטלי הבדולח", ראינו שלפעמים אנחנו נמצאים במצבי לחץ וכעס, אך צריך לזכור שצריך לחשוב לפני המעשה ולראות שהתוצאה תיהיה טובה.

 

 

•3.    התלמידים קוראים בקול יחד את המסר התלוי על הלוח קיר.

מסר:

לכל מעשה יש תגובה הולמת (מתאימה).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


נספח:

•1.    סיפור "אגרטלי הבדולח".

•2.    דף שיעורי בית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אגרטלי הבדולח

יום אחד קיבל מלך ג'רבה מנחה מידידו  במרחקים : עשירים אגרטלי בדולח.

והיו האגרטלים מיוחדים במינם, אגרטלים נהדרים אשר שלא היו כמותם.

צווה המלך לפנות  חדר מיוחד במרתף במיוחד והשמור בארמון ומשרת אחד היה אחראי על ניקיונם בכל יום. והוא שמר עליהם בזהירות רבה.

המשרת היה מטפל באגרטלים  בזהירות אך יום אחד כשלה רגלו והוא הפיל לארץ אגרטל אחד שנשבר לרסיסים.

המלך כעס מאוד וצווה לכרות את ראשו של המשרת הרשלן.

באותם ימים היה בג'רבה איש זקן וחכם מאוד, ושכשמע על גזירת המלך הגיע אל הארמון  ואמר:"אדוני המלך,אני יודע לתקן את האגרטל המנופץ, אנא תן לי להיכנס למרתף השמור וראה איך אני מתקן את האגרטל עד שיהיה כמו חדש".

שמח המלך שמחה רבה ונכנס עם הזקן למרתף. שם עמדו בשורה תשעה עשר האגרטלים הנותרים מכוסים ביריעות משי.

שלח הזקן את ידו והסיר את היריעה בידו השנייה הפיל ארצה בתנופה אחת את כל האגרטלים עד שהפכו לשברים קטנים .

אמר הזקן למלך:"לא תשעה עשר אגרטלים היו כאן אלא תשעה עשר רוצחים מוקדם או מאוחר היו משרתיך מפילים אותם ואתה היית גוזר עליהם דין מוות עדיף שתהרוג אותי, את האחד במקום התשעה עשר.

אני , איני מצטער על חיי , זקן אני והגעתי לסוף דרכי".

שמע המלך את דברי המלך והתבייש, מיד ציווה לשחרר את המשרת שנידון למוות, ואת ידי הזקן מילא במתנות ושלח אותו בכבוד מעל פניו.

 

אגרטלי הבדולח

1. לפניך 5 משפטים מהסיפור קרא את כל המשפטים  וסדר אותם  לפי הסדר שבו הם קראו .

כתוב מספר ליד כל משפט מ-1 עד 5.

____ המלך ציווה להרוג את המשרת בגלל ששבר את האגרטל.

____ יום אחד נפל למשרת אגרטל אחד על הרצפה ונשבר לרסיסים.

____ הזקן שבר את כל שאר אגרטלי הבדולח שהיו למלך .

____ המלך קיבל מתנה יקרה: עשרים אגרטלי בדולח ושמר עליהם        מכל משמר.

____ זקן חכם אחד שמע על  גזירת המלך להרוג את המשרת והציע לתקן את האגרטל שנופץ(שנשבר).

2. מיהם הדמויות בסיפור?

הדמות הטובה: ___________________________________.

הדמות הרעה:____________________________________.

הדמות הנטרלית (באמצע):___________________________.

3. הקף העיגול את התשובה הנכונה:

המסר של הסיפור הוא:

א'. אסור לשבור אגרטלים שהמלך אוהב ושהוא קיבל אותם במתנה.

ב'. אפשר לכעוס אך צריך לחשוב על פיתרון הולם(מתאים) שלא יפגע באף אחד.

 

 

בהצלחה!

שיעור מספר 4

"זאב זאב"- סיפור עם ישראלי

מטרות:

מטרות ידע: נכיר את הרועה, את הסיבה שהביאה אותו לקרא לאנשי הכפר, את ההנאה שהייתה לו מההמלצה, המקרה האמיתי והתנהגות אנשי הכפר.

מטרות מסר: נבין שהאמת היא ערך חשוב שע"י אמירת האמת אנשים מאמינים לו- האמת היא הכרחית.

מטרה רלוונטית:נספר יחד מקרים בהם התלבטו התלמידים בין אמת לשקר- והחלטתם הסופית.

מושגים חדשים: "התלוצצתי" ,"חשו", "לזעוק", "הכרחי".

מהלך השיעור:

פתיחה-

•1.    התלמידים יקבלו דף עם הסיפור "זאב זאב".

•2.    התלמידים יעקבו אחר הסיפור מפי המורה בשילוב הצגת דמות "הרועה" בעזרת בובת ספוג גדולה, ויכירו את שגרת הרועה, את הרגשתו מהתעלול שעשה וכשהזאב בא באמת אנשי הכפר לא באו לעזור לו.

גוף-

•1.    התלמידים יזהו את שלושת הדמויות מתוך הסיפור- אחד ממאפייני סיפור עם.

כותבים על הלוח את הדמויות: אנשי הכפר, הרועה והזאב.

•2.    התלמיד ידע מהו מקור סיפור העם, ויבין שבעם ישראל אמירת האמת היא ערך עליון וזה דבר הכרחי.

הסבר המושג הכרחי והדבקתו על הלוח. (ראה נספח)

 

 

•3.    כל תלמיד בתורו ינחש מה לדעתו היה קורה אילו הרועה לא היה משקר.

•4.    כל תלמיד יספר מעשה שקרה לו בעבר , שבו הוא היה צריך להחליט אם לומר את האמת ומה הוא עשה- וכך יסיק שאמירת האמת משתלמת.

•5.    התלמידים ידביקו את המסר על הלוח קיר הפעיל שבכיתה.

•6.    כל תלמיד יבחר דף עבודה מהלוח קיר ויעבוד עליו, בתום העבודה יכניס את הדפים לתיקיה.

סיכום-

•1.    דף שיעורי בית- שאלות תוכן, הבנת המסר והמסקנה האישית של כל תלמיד.

•2.    סיכום בע"פ הבא מהתלמידים:

למדנו את הסיפור "זאב זאב", וראינו שלומר את האמת זה דבר הכרחי מאוד. אם הרועה צאן היה אומר את האמת ולא משקר, אנשי הכפר היו מאמינים לו ובאים לעזרתו , אבל בגלל שיקר הם לא האמינו לו ולא באו לעזרתו.

התלמידים קוראים בקול יחד את המסר הדבוק על הלוח קיר.

 

מסר:

אמירת האמת היא הכרחית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


נספח:

1.סיפור "זאב זאב".

2.דף שיעורי בית.

3.הגרה של המילה "הכרחי"

 

 

זאב זאב/ סיפור עם ישראלי.

לפני הרבה שנים חי בכפר אחד בארץ ישראל רועה צאן. היה לו עדר של כבשים. כל בוקר היה יוצא עם הכבשים  שלו מן הכפר , הולך לרעות בהרים וחוזר רק מאוחר בלילה . כל אנשי הכפר הכירו את הרועה ואהבו אותו.

באחד הימים שבהם יצא הרועה  לרעות את הכבשים היה לו משעמם והוא חשב לעצמו:"מה אעשה כדי שלא יהיה לי משעמם?" פתאום, היה לו רעיון:"אבלבל קצת את תושבי הכפר ואשקר עליהם שיש זאב שרוצה להתנפל על עדר הכבשים!

התחיל הרועה לצעוק: "זאב,זאב,זאב מתנפל על עדר הכבשים"!

שמעו תושבי הכפר את צעקותיו ומיד לקחו הגברים את הרובים שלהם ורצו לעבר הרועה, לעזור לו להשתלט על הזאב.

כשהגיעו אל הרועה הוא פרץ בצחוק ואמר: "סתם שיקרתי אתכם, התלוצצתי! אין זאב בסביבה."חזרו אנשי הכפר לביתם.

למחרת ,שוב שיעמם לרועה והוא צעק שוב: "זאב,זאב",שוב חשו בני הכפר להצילו ושוב הרועה צחק עליהם.

ביום השלישי שוב היה לרועה משעמם והוא צעק לבני הכפר והם באו  לעזור לו וגילו שהוא שוב שיקר אותם,כבר כעסו בני הכפר על הרועה  שהוא משקר אותם פעם אחר פעם שוב ושוב והם מאמינים לו.

בבוקר יום רביעי, כשיצא הרועה עם הכבשים לרעות בהרים ליוותה אותו הרגשה רעה. כל הכפר כעס עליו על התנהגותו בימים האחרונים והוא הרגיש לא בנוח. והנה, פתאום ראה הרועה מרחוק זאב מתקרב בצעדים מהירים לעבר עדר הכבשים. הרועה נבהל והתחיל לזעוק בקול גדול:" זאב ,זאב,זאב בא לטרוף את הכבשים שלי!"אך הפעם אף אחד מאנשים הכפר לא  האמין לו  ולא באו לעזור לו, וכך קרה שכל הכבשים נטרפו והרועה חזר אל הכפר בבושה גדולה ובצער גדול.

 

פירושי מילים:

•·        "התלוצצתי"- צחקתי.

•·        "חשו"- מיהרו.

•·        "לזעוק"- לצעוק.

דף עבודה לסיפור " זאב, זאב"!

 

•1.   מאיזה ארץ מגיע הסיפור?

_________________________________________.

 

•2.   הקף בעיגול את התשובה הנכונה:

מדוע לא באו אנשי הכפר להציל את הרועה כשבאמת הגיע הזאב לטרוף את עדר הכבשים?

•א.   אנשי הכפר היו עייפים.

•ב.    הם לא שמעו אותו.

•ג.     לאחר שעבד עליהם 3 פעמים הם לא האמינו לו שבאמת יש זאב.

 

•3.   כתוב מה היית עושה במקום אנשי הכפר כשהרועה קרא להם בפעם האחרונה?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

  

•4.   מה המסר של הסיפור?

 _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.   

 

 

 

 

 

 

 

בהצלחה!

 

הכרחי = דבר נחוץ מאוד שאי אפשר בלעדיו.

הגדרה של המילה הכרחי:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שיעור מספר 5

"הגיבור הקטן מהרלם"- סיפור עם הולנדי

מטרות:

מטרות ידע: נבין מהו סכר, את גודל הבעיה כשיש חור בסכר, את ההשלכות לכך, את המעשה של הנס ופתרון בעיית הסכר.

מטרות מסר: האחריות לכלל חשובה- גם במעשה קטן אחד.

מטרה רלוונטית: נביא דוגמאות מחיינו- חשיבות שיש במעשה קטן היכול לעזור לכלל.

מושגים חדשים: "סכר", "נעוצה", "תחב", "מתיזים".

מהלך השיעור:

פתיחה-

•1.    שמש אסוציאציות- סכר. כתיבת כל התשובות על הלוח.

•2.    הדבקת תמונה של סכר על הלוח והסבר מהו סכר. סכר= מחסום המוצב בפני זרם מים... המתרומם ויורד לפי הצורך.

גוף-

•1.    התלמידים יקבלו דף עם הסיפור "הגיבור הקטן מהרלם".

•2.    התלמידים יעקבו אחר הסיפור מפי המורה, ויבינו מהו סכר, מהם פעולותיו, את גודל הביעה שיש חור, את ההשלכות לכך, ידעו מה הנס עשה כדי לעצור את זרימת הסכר עד שיבואו אנשי העירה.

•3.    התלמידים יזהו את שלושת הדמויות בסיפור- אחד ממאפייני סיפור עם: הנס ואחיו, סכר ואנשי העירה.

•4.    התלמיד ידע את המקור לסיפור העם הנוכחי: הולנד.

•5.    המסר של הסיפור- מעשה קטן יכול להראות אחריות גדולה. האחריות לכלל חשובה-גם במעשה קטן אחד. הנס הקריב את עצמו בשביל כל העירה, היד קפאה לו,כולו היה רטוב, אך הוא נשאר ולא הוציא את האצבע עד שכל אנשי העירה הגיעו.

•6.    הצגה- התלמידים יציגו את אנשי העירה להנס לאחר מעשה הגבורה שלו, ותגובת הנס לדברי אנשי העירה לאחר שהכר תוקן ואנשים נצלו.

•7.    התלמידים ידביקו את המסר על הלוח קיר הפעיל שבכיתה.

•8.    כל תלמיד יבחר דף עבודה מהלוח קיר ויעבוד עליו, בתום העבודה יכניס את הדפים לתיקיה.

סיכום-

•1.    דף שיעורי בית- הבנת המסר מילים קשות והזדהות עם הדמות.

•2.    סיכום בע"פ הבא מהתלמידים:

  למדנו השיעור את הסיפור "הגיבור הקטן מהרלם", וראינו שאחריות לכלל חשובה מאוד- גם במעשה קטן אחד. הנס הקריב את עצמו וסגר את הסכר עד שהגיעו אנשי העירה, ראינו גם שאנשי העירה שמחו מאוד והודו לו על המעשה שהציל את העירה.

 

מסר:

גם במעשה קטן אחד אפשר להציל עיירה שלימה.

 

 

 

 

 

 

 


נספח:

1.סיפור "הגיבור הקטן מהרלם".

2.דף שיעורי בית.

3.תמונה של סכר 1

4.תמונה של סכר2.

5.הגדרה של המילה "סכר".

 

 

 

הגיבור הקטן מהרלם/ סיפור עם הולנדי

בהולנד יש עיירת דגים קטנה ויפהפיה בשם הרלם, אשר סכר מגן  עליה מפני מי הים. בוקר חורפי אחד טיילו שני אחים מן העירה לאורך הסכר, טיפסו על הסכר וישבו לנוח.

לפתע קרא האח הקטן:"הנס, הסתכל למטה ! אני רואה חור קטן בסכר, שדרכו מטפטפים מים".

"איפה"- שאל הנס. הביט הנס בחור ופניו החווירו, הוא ראה חור קטן בסכר. הוא מיהר והחליק למטה , בדק את גודל החור והבין שאם המים ירחיבו את החור- אסון יקרה :הסכר יפרץ והמים יציפו את העיר. בנתיים הפכו הטיפות לזרם דקיק והחור הלך והתרחב.

פתאום צץ רעיון בראשו של הנס: הוא תחב את אצבעו לתוך החור וסתם אותו . אחר כך אמר לאחיו הקטן: "רוץ לעיר ותגיד לאנשים שיש חור בסכר".

הנס עמד ולא זז ממקומו , כשאצבעו נעוצה בסכר והמים מתיזים קצף על ראשו.

לאט לאט קפאה ידו וכל וכל גופו רעד מקור, הנס רצה להוציא את האצבע, אך ידע שאם יוציאה המים יפרצו והסכר יתמוטט . כל דקה נמשכה כשעה, והנה מרחוק נראו האנשים רצים לעברו של הנס עם שקי חול וכלי עבודה.

"הצלת את העיר"- קראו בשמחה, "החזק מעמד, כבר אנחנו סותמים את החור". הם סתמו את החור, חיזקו את הסכר והוציאו את הנס מן המים קפוא ורועד. מאז קראו להנס: "הגיבור הקטן".

מילים קשות:

סכר = חומה שנועדה  למנוע את זרימת המים לתוך היער

תחבּ= הכניס

נעוצה= נמצאת בתוך

מתיזים= משפריצים.

 

                     "הגיבור הקטן מהרלם"-שיעורי בית

 

•1.   מאיזה ארץ מגיע הסיפור " הגיבור הקטן מהרלם"?

_______________________________________.

  

•2.   מתח קו בין המילים לפירוש שלהם:

 

מילים:                                              פירושם:

*"תחב"                                          * משפריצים

*" סכר"                                         * נמצאת בתוך

*"מתיזים"                                      * הכניס

            *" נעוצה"                                      *  חומה שנועדה                                                                                                                        

                                                 לחסום את זרימת

                                                                 לתוך העיר.

 

•3.   הקף בעיגול את התשובה הנכונה:

המסר של הסיפור הוא:

•א.   אחריות לכלל חשובה- גם במעשה קטן אחד.

•ב.    כאשר יש אסון צריך לרוץ מהר לקרוא לעזרה.

 

•4.   כתוב שיחה קצרה בין אנשי העיירה להנס אחרי שהסכר ניצל.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

הגדרת המושג "סכר"

סכר =

מחסום המוצב בפני מים... המתרומם ויורד לפי הצורך.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

תמונת סכר 1-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תמונת סכר 2-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שיעור מספר 6

"משהו נורא הולך לקרות בכפר הזה"- סיפור עם ספרדי

מטרות:

מטרות תוכן: התלמידים יבינו את הרגשת האישה בוקר, איך השמועה עברה בין אנשי הכפר,ההכנות לקראת הבאות והתוצאה הסופית- בריחה מהכפר.

מטרות מסר: לא להקשיב לכל שמועה, אלא לבדוק אם היא נכונה.

מטרה רלוונטית: התלמידים יציגו מקרה ויסבירו מאיפה התחילה השמועה ומה התוצאה של זה.

מושגים חדשים: שמועה

מהלך השיעור:

פתיחה-

•1.    לפני השיעור לבקש מאחד הילדים שיש מבחן בשיעור הבא בלי שהמורה הודיעה על זה מראש. תגובת התלמידים תיהיה: השמועה תעבור בין תלמידי הכיתה, חלקם בהפסקה ייגשו למורה, חלקם ילמדו למבחן בהפסקה. בתחילת השיעור הם יכנסו עצבניים שיש מבחן פתע.

המסר

סיכום:
הערות: מתאים לכיתה מקדמת
דרג שיעור:        
תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
לשיעור זה התקבלו 4 תגובות