יום שלישי, ז אלול התשעד, 02.09.14
כיתה:
מקצוע:
חופשי:

מה מונע מילדים לקויי למידה ולקויי קשב וריכוז להתאמץ? איך לשחרר חסמים בעשרה שלבים

מאת: ציפי קוברינסקי
ילדים לקויי למידה או בעלי הפרעת קשב וריכוז נוטים להיות חסרי מוטיבציה. מחשבות כגון: למה להתאמץ אם לא אצליח גורמות להם לקיפאון.
המאמר מציע עשרה שלבים לצאת מהקיפאון הנגרם ממחשבות שליליות

מה מונע מילדים לקויי למידה ולקויי קשב וריכוז להתאמץ? איך לשחרר חסמים בעשרה שלבים
  נכתב על ידי <a href="http://www.articles.co.il/author/2540">ציפי קוברינסקי

</a>
  "אמי חלתה לפני כשנה במחלה חשוכת מרפא, מאז החרדה לשלום ילדי מדירה שינה מעיני.
המחשבות הנוראיות הללו, שאני מפחדת לבטא אותן בקול, לא נותנות לי מנוח.
בעלי מגלה סבלנות והבנה למצבי אבל אני יודעת שזה פוגע בו ובילדים." שיתפה אחת המורות בבית הספר בו בסדנה שהעברתי לניהול מחשבות שליליות.
"מה המחשבות האלו מונעות ממך לעשות?" הקשיתי
"הם לא מאפשרות לי ליהנות עם הילדים בימים האחרונים של החופש, אני מתקשה לנהל שיחה עם בעלי ואפילו לא ישבתי אתו על תכנית לחלוקת הנטל עם תחילת שנת הלימודים... אני מתביישת לספר שאפילו לא התחלתי להכין חומר לשנה החדשה. אף פעם זה לא קרה לי! עוד יומיים חוזרים ללימודים!"
מחשבות שליליות יכולות להיות מבוססות על מציאות עכשווית או על ניסיון העבר והן מקשות עלינו לפעול וליצור מציאות חדשה.
כידוע, מחשבות מעוררות בכולנו רגשות והרגשות הן מה שמפעיל אותנו או גורם לנו לקיפאון. לכן, לא מפתיע שרבים ממליצים לנו לנסות להחליף את המחשבות באחרות.
האם ניסיתם פעם לא לחשוב על פיל לבן? רוב האנשים ששאלתי אותם את השאלה הזו מיד דמיינו לעצמם פיל ארוך חדק צח כשלג...
הניסיון להילחם במחשבות השליליות על ידי החלפתן באחרות נידון מראש לכישלון.
כאמא לשלושה בנים לא יכולתי שלא להזדהות עם דאגותיה של אותה מורה, גם אם אין להם ביסוס.

הדרך להתמודד עם המחשבות השליליות היא לתת להן ביטוי, להתבונן בהן בלי לחשוש שעצם הביטוי יגרום לגרוע מכל לקרות. ההתבוננות במחשבות השליליות מעלה בתוכנו רגשות שליליים וההכרה בהן מאפשרת לנו להשוות אותן למציאות ולמצוא אלטרנטיבות שונות למחשבות.
כאשר הרחקתי את המחשבות מהמורה והפניתי אותן לגורם אחר, על ידי השאלה: מה היית מייעצת לחברה לעשות במצבך? התחיל תהליך של שינוי מחשבתי העוסק בדרכי פעולה שמטרתו להוציא אותה מהקיפאון.
בתהליך אימון לניהול מחשבות שליליות לא מתנגדים להן אם משום שהן טבע האדם והן משום שעצם ההתנגדות מגבירה את העיסוק בהן ומחטיאה את המטרה שהיא יציאה מהקיפאון.
"מה את מתכוונת לעשות?" שאלתי את המורה בסוף התהליך המבוסס על משנתו של דר' ראסל ראמסי, המטפל בשיטת  CBT - Cognitive Behavioral הממליץ על תהליך קצר וקל ליישום לשינוי מחשבות שליליות, בעזרת שאלות המכוונות לפעולה.
התהליך נוסה בהצלחה בתכנית לטיפול ומחקר של ADHD באוניברסיטת פנסילבניה ומתאים לאוכלוסיה כולה ולאנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז בפרט.

"היום בצהריים נעטוף את ספרי הלימוד, אחר כך נלך לאכול גלידה ואחרי שבעלי יחזור מהעבודה אסע לבקר את אמי" השיבה בחיוך
"ומה את מרגישה?"
"קלה יותר, כאילו ששק כבד הוסר מעלי" שמחתי לראות אותה זוקפת את גבה.
משהדרך לניהול מחשבות שליליות הפכה מוחשית, יכלו המורים בבית הספר לתכנן כיצד יוכלו ליישם אותה לגבי תלמידים עם קשיי למידה וחסרי מוטיבציה.
ילדים לקויי למידה ובעלי הפרעת קשב וריכוז קשב מלאי מחשבות שליליות באשר לסיכוי שלהם להצליח בלימודים. מחשבותיהם השליליות מבוססות על ניסיון חייהם הקצר רווי כישלונות ועל חוסר יכולתם לראות את הקשר בין הלמידה להצלחה. ישנם גם מי שמחשבותיהן טורדניות ומהוות חלק מהלקות שלהם.
מחשבות כגון: "אין לי סיכוי להצליח" או "אף פעם זה לא יהיה כמו שהמורה ביקשה" גורמות להם לא להתאמץ. מה הטעם במאמץ הגדול הנדרש מהם, אם אין סיכוי להצלחה?
הניסיון לשכנע ילד שנכשל בבחינה פעם אחר פעם לוותר על האכזבה והעלבון ולראות בכישלון מנוע לצמיחה מתעלם מרגשותיו הלגיטימיים.
מתן ביטוי לרגשות השליליים ותהליך של ניהול המחשבות מכבד את רגשותיו של הילד ומעביר אותו ממצב של קיפאון למצב של לקיחת אחריות ופעולה, מה שמעלה את סיכוייו להצליח בעתיד.

כיצד תשחררו ילד לקוי למידה או לקוי קשב וריכוז מהשפעתן של המחשבות השליליות?
1. דברו אתם על המחשבות מתוך אמפתיה אמיתית
2. בקשו מהם להשוות את המחשבה עם המציאות
3. פתחו אתם אלטרנטיבות למחשבות
4. שאלו אותם: מה הכי גרוע שיכול לקרות? מה הכי טוב? ומה הכי צפוי?
5. שאלו כיצד הם יכולים להשפיע על התוצאות
6. שאלו מה הייתי מייעץ לחבר לעשות במצב דומה?
7.       התמקדו בעשייה: מה תרצה לעשות? מה תגביר? מה תפחית?
8.       הקדימו התייחסות לפיתויים עתידיים ולדרכי התמודדות אתם
9.       בחרו מטרה אחת קטנה וספציפית לפעולה
10.      מצאו מה יכול להזכיר לילד את המטרה שבחר

 


  ציפי קוברינסקי פיתרונות אסטרטגיים לליקויי למידהמפתחת מודל האימון "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008 http://www.zipi-coach.co.il

  מקור המאמר:<a href='http://www.articles.co.il/article.php?id=122654'> מאמרים.</a>
  

 http://www.articles.co.il/article/122654/מה מונע מילדים לקויי למידה ולקויי קשב וריכוז להתאמץ? איך לשחרר חסמים בעשרה שלבים  

תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
לכתבה זו לא התקבלו תגובות לכתבה זו התקבלה תגובה אחת לכתבה זו זה התקבלו 0 תגובות